17. 6. 2025 / 08:18
OŠKS
Vzdělávání se mění a s ním i role pedagoga. V uplynulých měsících proběhla série čtyř inspirativních workshopů zaměřených na inovativní přístupy ve výuce. Projekt si kladl za cíl podpořit učitele v opouštění zažitých stereotypů a motivovat je k hledání nových cest, jak učit s hravostí, zvědavostí a kreativitou.
První workshop nazvaný „Matematiko, jsi to ty?“ představil účastníkům možnosti propojení matematiky s výtvarným uměním. V prostorách Gočárovy galerie si pedagogové vyzkoušeli, jak lze skrze umělecká díla rozvíjet matematické i tvořivé dovednosti žáků. Důraz byl kladen na mezioborové přesahy a zážitkovou formu učení.
Druhý workshop nesl název „Začlenění aktivačních prvků kreativního učení v běžné výuce“. Účastníci se seznámili s konceptem kreativního učení, který v ČR nachází stále širší uplatnění. Formou praktických aktivit si vyzkoušeli, jak spolupráce s umělci a zavádění netradičních metod může proměnit běžnou výuku v dobrodružství objevování.
Třetí workshop s názvem „AI v humanitních a přírodních vědách“ nabídl přehled možností, jak lze umělou inteligenci smysluplně využít ve výuce. Pedagogové si vyzkoušeli konkrétní AI nástroje a dozvěděli se, jak je začlenit do výuky dějepisu, přírodních věd a rozvíjet u žáků kritické myšlení i digitální gramotnost.
Závěrečný workshop „Hudba a její vliv na rozvoj dětí“ představil hudbu jako nástroj celostního rozvoje. V interaktivní atmosféře si účastníci zahráli na muzikoterapeutické nástroje, zkusili dechová a rytmická cvičení a načerpali inspiraci, jak hudbou podpořit děti včetně těch se specifickými vzdělávacími potřebami.
„Troufáme si říct, že každý z účastníků odcházel s hlavou plnou nápadů a chutí je vyzkoušet ve své třídě,“ sdělila koordinátorka těchto školení Pavlína Špačková. „Naším cílem je inspirovat pedagogy k odvaze učit jinak – s důrazem na prožitek, spolupráci a radost z poznávání,“ dodala Špačková.
Projekt přináší svěží vítr do českého školství a ukazuje, že škola může být místem tvořivého růstu nejen pro žáky, ale i pro učitele.